Panama kanaal etc

24 januari 2013 - Huatulco, Mexico

Op zee                                 (Temperatuur 25 )          20 jan

Juliska voelt zich nog niet goed. Nu een beetje grieperig. Heeft geen zin, om in de zon te zitten. Is vandaag ook erg warm op het zonnedek. We varen ongeveer 20 knopen. En we varen met de wind mee. Het is op dit moment windkracht 6. Dus varen de wind ‘dood’, zoals dat  heet. We hebben vanmorgen maar weer eens een wasje gedraaid. Terwijl de wasmachine draait. En daarna de droger droogt, is Koos op het zonnedek zijn rondjes gaan lopen. Juliska is op het promenade dek gaan lezen in de schaduw. Als je op het zonnedek ziet, hoe mensen zich laten bakken……. Op het diner menu zou je het kunnen plaatsen als:  “In sunmilk deep-fried homo-sapiens” Koos heeft op het zonnedek een poosje naar de oceaan staan kijken. En zag hele scholen vliegende visjes. Spectaculair om te zien. Ze zweven/vliegen een meter of 30, om zich dan weer in het water te laten vallen. De kapitein doet om 12.00uur altijd een algemene mededeling (buiten de informatie, welke je op je eigen TV ziet/hoort). Vannacht gaat de klok weer een uur terug. En lopen we 6 uur achter op Nederland. Om 05.15uur ‘smorgens komt er een ‘pilot’ aan boord. En om 06.45uur zouden we dan de eerste sluis in moeten kunnen. We hoorden, dat de doortocht voor de Aurora ongeveer 350.000 dollar kost. Dit komt, omdat we een zogenaamde voorkeur passage hebben aangevraagd. Doe je dit niet, dat kom je op een wachtlijst. En moet je soms een behoorlijke tijd wachten. De totale doortocht door Panama duurt 9 uur.  Het is nu 14.00uur. En we varen langs de kust van Colombia ter hoogte van Barranquilla

Doorgang Panama Kanaal                           (Temperatuur 29)           21 jan

Vanmorgen al om zes uur opgestaan, om de aanloop van de eerste sluis van het Panama kanaal mee te maken. Het begon net een klein beetje licht te worden. Dus de eerste foto’s konden gemaakt worden. Rond vijf uur was de ‘pilot’ al aan boord gekomen. Deze bleef de hele doortocht aan boord. De twee fotografen van de Aurora zijn, zodra we in de eerste sluis (Gatun Locks) lagen de kant op gegaan. En hebben een foto en filmrapportage gemaakt. Ook later in de Pedro Miguel en Miraflores Locks zijn ze van van boord gegaan. De foto’s en film (DVD) zijn te koop. Zullen morgen eens zien, wat het geworden is. We hebben al een foto album gekocht, waar telkens de van ons genomen foto’s bijgeplaatst worden. Dat wordt een mooi geheel. De doortocht door de sluizen en door het land Panama is een belevenis, welke we niet graag hadden willen missen. Na de eerste drie sluizen vaar je door een tropisch regenwoud, met aan beide zijden eilandjes met palmbomen etc.. Heel bijzonder. Af en toe kwamen we een tegenligger tegen. (vrachtschepen, bulkcarriers etc). Er liggen twee sluizen naast elkaar, dus kunnen ze per sluis twee schepen tegelijk schutten. Naast ons kwam de Zuiderdam te liggen, van de Holland Amerika lijn. Deze ging na de eerste drie sluizen direct rechtsomkeer, om nogmaals door de sluizen te gaan. En weer terug naar het Caribisch gebied. Dus dit schip deed alleen de sluizen, om dit de passagiers mee te laten maken. Wij gingen verder. Achter ons kwam er nog een groot zeilschip binnen. Een viermaster van zeker honderd meter lang. Het is heel bijzonder, om een sluis in te varen, die 32.30 meter breed is, terwijl de Aurora 32 meter breed is. De boot vaart heel langzaam naar binnen. En aan beide zijden worden locomotieven gekoppeld. Die zijn met staalkabels aan het schip verbonden. En zorgen, dat het schip aan beide kanten vrij blijft. De Aurora wordt in totaal 26 meter omhoog getild. En aan de andere kant weer naar beneden gebracht. Om 15.30uur waren we door de laatste sluis. En zagen in de verte Panama City. Een wereldstad met ontzettend veel wolkenkrabbers. De Culebra doorgang is het smalste gedeelte van het kanaal. En bestaat uit rotsen. Voor de constructie van deze doorgang is materiaal weggehaald ter omvang van 63 Pyramides van Egypte. Als je wel eens voor de Pyramide van Cheops hebt gestaan, besef je de hoeveelheid. Daarna zijn we de Pacific ingevaren. Op deze oceaan zullen een poosje verblijven. We moeten nu in ieder geval nog twee dagen varen naar de eerste stop in Mexico. We passeren eerst Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador en Guatemala. Als lunch werd er bij de Riviera Pool een barbecue georganiseerd. Met muziek van de band: Caravan. Deze band is vast aan boord. Na het diner hebben we in het theater ‘Bruce Morrison’ gezien. Hij zong nummers van Andrew Loyd Webber. Niet onze stijl. Daarna naar onze hut. Juliska is nog steeds niet opgeknapt. Koos heeft alle foto’s en filmpjes van vandaag nog tot laat een naam gegeven. Als we dit niet consequent doen, weten we na de reis niet meer wat waar gefilmd en fotografeerd is.

Op zee                                 (Temperatuur 28)           22 jan

Vandaag een dag op zee. Een heel rustige zee. Golven zijn er nauwelijks. Er vliegt al de hele dag een groep vogels boven de boeg. Vermoedelijk zijn ze in Panama mee gaan vliegen. Vanmorgen rond 09.00uur zaten we ter hoogte van Costa Rica. Nu om 17.30u nog steeds. De afstand tot de kust is ongeveer 36 nautic miles. En toch kun je in de verte de bergen zien. Vanmorgen om 10.00u een presentatie bijgewoond, over de bestemming van aanstaande zaterdag. Cabo San Lucas in Mexico. Dit ligt op de uiterste zuidpunt van het schiereiland aan de Golf van California. We kunnen daar de haven niet in. En moeten met een ‘tender’ naar het vaste land. Ongeveer 20 minuten varen. Vandaag hebben we verder niet veel gedaan. Veel in de schaduw gezeten. Toch behoorlijk gekleurd. Lekker naar muziek geluisterd. En naar de oceaan en de meevliegende vogels gekeken. Vandaag een uitnodiging van de restaurant managers gekregen, om naar een speciaal georganiseerde lunch te komen op 2 februari. Deze lunch is speciaal voor de reizigers, die de gehele wereldreis maken. Dit zijn er ongeveer 800. Vanavond gaan we naar een optreden van Andrew Skrimshire. Schijnt een zeer goede cellist te zijn. Daarna naar de ‘Headliners’. Deze dansgroep vertolkt vanavond nummer van Queen. Het is inmiddels weer harder gaan waaien. Op dit moment 23.00uur is het windkracht 7. En schommelen we weer een beetje.

Op zee                                 (Temperatuur     26)       23 jan

Dag 2 richting Huatulco Mexico. Op dit moment 08.00uur plaatselijke tijd, varen we ter hoogte van  El Salvador. En zijn Nicaragua en Honduras voorbij. Nu alleen nog voorbij Guatemala. En dan varen we de Mexicaanse wateren in. De scheepsklok is vannacht weer een uur terug gezet. En het verschil met Nederland is nu 7 uur. Om 10.00u is er een presentatie van de mogelijkheden in San Francisco, waar we op 29 januari aankomen. We blijven daar twee dagen. De vogels, welke gisteren de gehele dag meevlogen zijn gevlogen! Waren blijkbaar al te ver van huis. De harde wind is weer verdwenen. De oceaan is weer tot rust gekomen. Juliska is nog steeds niet helemaal opgeknapt. Gelukkig kan ze zich rustig houden. En hoeft ze niet te stofzuigen, wassen, ramen zemen etc. Vanmiddag om 15.30u is er een presentatie van chocolade kunstwerken. Gaan we zeker bekijken. En wat foto’s maken. Zal ook eens beginnen met een serie foto’s van het interieur van de boot. Hebben hier natuurlijk geen haast mee. We zijn hier nog wel een tijdje. Zie zojuist op de ‘waterkaart’, dat het hier zo’n vier en een halve kilometer diep is. Dus weinig kans op vastlopen…. Na het ontbijt zijn we wat rondjes gaan lopen op het zonnedek. Op een gegeven moment zagen we grote schildpadden zwemmen. Helaas hadden we geen fototoestel bij ons. En ’s middags rond een uur of drie zagen op afstand een grote walvis regelmatig met zijn staart uit het water komen. De kapitein heeft vanmiddag aangekondigd, dat er zwaar weer op komst is. Je zou het op dit moment (18.00u) niet verwachten. Het is rustig. En de zon schijnt volop. Om het ergste te ontlopen stuurt hij wat meer naar de kust. We zitten nu op de grens van Guatemala en Mexico. Vanavond een formele black tie foto van ons laten maken in het atrium. Morgenmiddag kijken, of het wat geworden is.

Huatulco, Mexico                           (Temperatuur 29)           24 jan

Vanmorgen om 07.00u al opgestaan, om buiten de eerste foto’s te maken van de aanloop naar Huatulco. Een prachtige kleine baai, met rotsen en strandjes. Net voor de baai is de boot gedraaid, om in zijn achteruit aan de pier te parkeren. Om 08.30u zijn we met een excursie meegegaan. Het viel ons meteen op, hoe schoon en netjes alles was. Onderweg zagen we, dat alle parkjes en perkjes netjes werden onderhouden. Tot en met de stoepranden zijn netjes spierwit geverfd. De toer ging eerst naar een weverij, daarna naar een bijzondere kerk, welke door een kunstenaar van binnen op eigen wijze is beschilderd. Ook een drankproeverij hoorde bij de excursie. Hele bijzondere drankjes werden geprobeerd. In de fles zat soms een schorpioen, wormen e.d. Ook lagen er gebakken sprinkhanen. Die hebben we maar overgeslagen. Nemen vanavond wel een biefstukje. Ook werden we afgezet bij wat mooie uitkijkpunten. Prachtige hotels zijn hier te vinden. Echt een vakantie resort. Een schitterende plek, welke je niet verwacht in Mexico. We hebben geen spijt van dit uitstapje. Vanmiddag nog even proberen te internetten. Gelukt!....

1. André Balogh:
    24 januari 2013
    Ik geniet van de verhalen en de foto´s. volgens mij hebben ze in Mexico behoorlijk wat sterke dranken die de griep in een klap doen verdrijven. Juul beterschap half nederland ligt volgens mij nu ook in de lappenmand.