Cairns, Yorkeys Knob 26 febr

26 februari 2013 - Yorkeys Knob, Australië

Cairns, Yorkeys Knob, Australie                               (Temperatuur 30)           26 febr

Vanmorgen rond 10.00u is de Aurora geankerd bij Yorkeys Knob. Hij ankerde in zeer ondiep water, om zo dicht mogelijk bij de kant te liggen waarschijnlijk. Op de nautische kaart was het ter plekke 10.80m. De boot steekt 8.40m. Er werd veel zand en blubber opgeblazen bij het ankeren en het gebuik van de hekschroeven. Het was buiten al 30 graden. En zeer weinig wind. Dus voelde het zeer heet aan. We hadden een excursie geboekt. En moesten ons aan de wal melden om 13.20u. We wilden wat eerder naar de kant met de tender, om te proberen te internetten. Helaas bleek, dat we nummertje moesten halen voor de tender. En wachten, totdat ons nummer afgeroepen werd. Er werden wel extra boten ingezet vanaf de wal, om iedereen redelijk snel naar de wal te krijgen. Maar het duurde toch nog tot een uur of 11 voordat wij aan de beurt waren, om naar de wal gebracht te worden. (Er gaan ongeveer 100 mensen tegelijk in een tender). De overtocht duurde ongeveer een half uurtje. De tender waar wij in zaten had de voorluiken open vanwege de hitte. Maar toen een tegenliggende tender voorbij kwam, kwam er een hele lading water naar binnen. Iedereen gilde van het lachen, behalve de mensen, die precies onder de luiken zaten. Ze waren van top tot teen doorweekt met zeewater. Sommigen namen direct de tender terug, om zich te verschonen. De tender meerde aan in de jachthaven. En verder was er niets. Dus internetten was er niet bij. We moesten wachten, dat onze bus gereed was voor de excursie. Gelukkig had de Aurora voor water gezorgd. En een grote overkapping, zodat iedereen wat kon drinken. En in de schaduw kon zitten. De excursie was erg goed. Het begon met de ‘Army Duck’ in het tropische regenwoud. Een soort amfibie voertuig, die door het regenwoud reed. En een stuk door het water voer. Mooie natuur, vlinders etc. Hertshoornvarens, die aan de bomen groeien. Daarna werden we naar de jungle train gebracht. De ‘Kuranda Scenic railway’ Deze treinrit duurde   1-1/2 uur. Een heel oude gerestaureerde trein van meer dan honderd jaar oud. De rit ging heel hoog door de bergen, met een stop bij een diepe kloof met waterval. Aan het eind van de rit werden we met bus opgehaald in Cairns. Vandaar werden we weer naar de tenders gebracht. En terug naar de Aurora. Het was al bij zessen. En moesten ons nog haasten, om op tijd aan het diner te verschijnen. De boot had volgens de kapitein een probleem met een hydraulische pomp. We vertrokken een half uurtje later. Vanavond naar een optreden van John Rowles. En zanger uit de jaren zestig. Hij deed het wel leuk. Nummers van James Brown, Tom Jones en zijn eigen nummer 1 hit:  If i only had time. Daarna naar de hut, om dit verhaaltje af te maken. En de foto’s en filmpjes te benamen en op te slaan. Morgen en overmorgen een zeedag.

1. Monique:
    7 maart 2013
    Kunnen weer niet wachten op jullie foto's.
  2. Els en Bob Klaver:
    7 maart 2013
    Ik was erg benieuwd of jullie hier nog zijn gaan snorkelen, want deze riffen in het Great BArrier Reef zijn zeer prachtig om te zien en gaan langzaam in kwaliteit achteruit, dus.... Once in a lifetime, zoals (misschien) heel veel op deze prachtige reis.
  3. Wim en Ton:
    7 maart 2013
    Heeft Juul nog een CD gekocht van John Rowles ? Met z'n handtekening natuurlijk.
  4. Jannie arends:
    7 maart 2013
    Nou het is wel een geweldige belevenis jullie reis. geweldig hoor Janny Arends