Muscat 2 april

2 april 2013 - Safaga, Egypte

Muscat, Oman                                 (Temperatuur 28)           2 april

Vanmorgen om 09.30u aangemeerd in Muscat. Mooie aankomst. Kale rotsen. En witte gebouwen. Om 10.00u begon onze excursie met een vertraging, omdat de chauffeur na het haventerrein bij de politie naar binnen werd geroepen. Wat er aan de hand was is niet duidelijk geworden. Maar door dit oponthoud (plusminus 25 minuten) waren we wel te laat bij de ‘Grand Mosque’, waar het bekende vloerkleed van 21 ton ligt. Deze Moskee gaat na 11.00u dicht voor bezoekers. Er waren nog wat bussen, die ook te laat waren. Dit moest het hoogtepunt van deze excursie zijn. Helaas dus alleen wat foto’s van de buitenkant kunnen nemen. We gaan hier wel een melding van maken bij het excursie bureau. Ze moeten deze excursie niet aanbieden, als de boot pas om 09.30u aanmeert. Daarna werden we afgezet bij de Muttrah Souk. Hier zijn de winkeltjes afgeladen met spullen. Veel van hetzelfde. Wel nog iets gekocht. Voor Juul een soort blouse annex jurkje. Voor Koos een speciale Muts en Sjaal/tulband. En een beige lange jurk. Je weet wel, waar de Arabieren in Nederland ook mee op straat lopen…..  (Zie foto). Daarna een bezoek gebracht aan het Bait Al Zubair museum. Veel oude wapens. Historische zaken, geweren, maquettes van vroegere forten etc. Interessant. We hebben hier een boekje gekocht, dat geheel is gewijd aan de Grand Mosque.  Een pleister op de wonde van het gemiste bezoek. Daarna een foto stop bij het Sultans Palace. De sultan woont hier niet meer, maar het is wel mooi om te zien. Met een lange met glazuurtegels geplaveide oprijlaan. Alles ziet er hier trouwens pico bello uit. Zelfs de stoepen zijn met marmeren tegels ingelegd.  Internet zou hier mogelijk moeten zijn, maar helaas hebben we de Cruise terminal niet gezien. En vanuit de hut geen onbeveiligd netwerk gevonden. Morgen in Dubai doen we weer een poging. Daar zijn we twee dagen, dus wat meer tijd, om alles goed te bekijken. En een mooi verslag te maken.  Om 18.00u moet iedereen vandaag weer binnen zijn. Na het diner lag er een briefje in ons postvakje. Ze hadden al meer klachten gehad over de te late aankomst bij de Moskee. We krijgen 30% van de excursie prijs terugbetaald. We hadden natuurlijk liever wel de Moskee bezocht.